Huishoudelijk reglement OR

Artikel 1. Begripsbepalingen

  1. School: Openbare Basisschool De Dobbe te Gasselte.
  2. Ouders: de ouders, voogden en verzorgers van de leerlingen die aan school zijn ingeschreven.
  3. Ouderraad: de geledingenraad van ouders, bestaande uit leden en leden met een bestuurstaak
  4. Wet: de Wet Medezeggenschap op Scholen, Staatsblad 2006, 19 december, no. 689.
  5. Medezeggenschapsraad: de medezeggenschapsraad van school als bedoeld in art. 3 van de Wet Medezeggenschap op Scholen.
  6. Schoolbestuur: de directeur van school (ook wel bevoegd gezag genoemd), met inachtneming van door hem/haar te stellen regels.

Artikel 2. Algemeen

De ouderraad is officieel opgericht op 18 december 2003 onder de naam “Stichting Derdengelden

o.b.s. De Dobbe te Gasselte”. Als werknaam zal de ouderraad de volgende naam gebruiken: “Stichting Ouderraad OBS de Dobbe”. Bij de oprichting zijn statuten opgesteld. Dit reglement geldt als aanvulling op de statuten. De ouderraad is bevoegd af te wijken van de statuten, mits dit via dit

reglement is geregeld.

Artikel 3. Doelstelling

Met de instelling van de ouderraad wordt beoogd de relatie tussen de ouders, de

medezeggenschapsraad en de school te bevorderen en wel op zodanige wijze, dat de

werkzaamheden van de ouderraad aan het optimaal functioneren van het onderwijs bijdragen. Concreet betekent dit dat de OR:

  1. een bijdrage wil leveren aan de positieve ontwikkeling van de school en het openbare karakter ervan mede wil bevorderen;
  2. de belangstelling voor en betrokkenheid van ouders bij de school in al haar facetten wil bevorderen;
  3. wil bevorderen dat ouders ondersteunende werkzaamheden voor de school kunnen verrichten;
  4. activiteiten zal organiseren, zoals evenementen voor en door de leerlingen, ouderavonden en vergaderingen;
  5. zal functioneren als eerste achterban namens de ouders;
  6. de belangen van de ouders mede behartigt bij de medezeggenschapsraad en bij het schoolbestuur.

Artikel 4. Bevoegdheid

De ouderraad is bevoegd:

  1. gevraagd of ongevraagd schriftelijk advies uit te brengen aan de medezeggenschapsraad over die zaken die ouders in het bijzonder aangaan;
  2. de vertegenwoordigers in de medezeggenschap te adviseren over hun stemgedrag ten aanzien van voorstellen van het schoolbestuur;
  • naar het schoolbestuur op te treden ter vertegenwoordiging van de ouders zonder dat hierdoor aan hun individuele rechten en plichten tekort wordt gedaan. De ouderraad kan in aanvulling op het reglement separate protocollen opstellen.

Artikel 5. Samenstelling van het bestuur

  1. Iedere ouder is bevoegd zichzelf kandidaat te stellen voor de ouderraad. Echter alleen ouders, die verklaren hun taken in de ouderraad te vervullen in overeenstemming met de visie van de school op het onderwijs, kunnen lid van de ouderraad zijn.
  2. De ouderraad stelt de ouders tenminste twee weken voor de verkiezingen schriftelijk op de hoogte van de datum waarop de verkiezing van de leden van de ouderraad zal plaatsvinden. De ouderraad maakt de ouders er op attent dat zij zich kandidaat kunnen stellen.
  3. De ouderraad bestaat uit ten minste negen en ten hoogste twaalf leden. (1 op 10 leerlingen). die worden gekozen door alle ouders van de school tijdens de zakelijke ouderavond. De volgorde van de aantallen op de kandidaten uitgebrachte stemmen wijst aan wie zijn gekozen. Bij een gelijk aantal stemmen beslist het lot.
  4. Indien niet meer kandidaten zijn gesteld dan zetels in de ouderraad beschikbaar zijn, vindt geen verkiezing plaats en worden de gestelde kandidaten geacht te zijn gekozen. 5. Uit eenzelfde gezin kan niet meer dan één persoon lid zijn van de ouderraad.

6. De ouderraad kiest vervolgens uit zijn midden 3 leden met een bestuursfunctie: voorzitter, een secretaris, een penningmeester en eventueel hun vervangers. De functies van secretaris en penningmeester kunnen in één persoon zijn verenigd.

Artikel 6. Zittingsduur

  1. Elk jaar treedt volgens een door de ouderraad vast te stellen rooster, een aan de zittingstermijn gerelateerd deel van de leden af. De aftredende leden zijn direct herkiesbaar, indien zij op het tijdstip van de verkiezingen behoren tot de ouders.
  2. De zittingsduur van de gekozen leden bedraagt twee jaar. Leden zijn vervolgens automatisch herkiesbaar (niet aftredend) voor een periode van twee jaar. Daarna zijn de leden aftredend, maar kunnen opnieuw voor een periode van één jaar herkozen worden. Daarna mogen de leden zich pas opnieuw kandidaat stellen na één jaar onderbreking als lid van de ouderraad.
  • Voor leden die een bestuursfunctie als genoemd artikel 5 sub 6 vervullen, mag de zakelijke ouderavond een uitzondering op deze zittingsduur verlenen, waardoor zij een langere zittingsduur kunnen vervullen, zodat de bij deze functie behorende taken voortgezet worden. De ouderraad zal zoveel als mogelijk trachten deze situatie te voorkomen. Zodra zich een nieuwe kandidaat meldt voor één van deze functies, zal het lid dat van deze uitzondering op de zittingsduur gebruik heeft gemaakt bij de eerstvolgende gelegenheid aftreden.
  • De zittingsduur gaat jaarlijks in nadat de zakelijke ouderavond heeft plaatsgevonden.
  • De voorzitter deelt de samenstelling van de ouderraad en de verdeling van de functies mee aan het schoolbestuur, de medezeggenschapsraad en de ouders. Dit gebeurt zo spoedig mogelijk na de verkiezing.

Artikel 7. Het lidmaatschap van het bestuur

Zodra leden niet langer tot de ouders van de school behoren, worden zij geacht geen deel meer uit te maken van de ouderraad Indien leden van de ouderraad twee vergaderingen verzuimen zonder opgaaf van redenen wordt in de ontstane vacature voorzien. Het lidmaatschap van de ouderraad

eindigt voorts ingaand bij schriftelijke verklaring van de ouderraad aan de voorzitter, als een lid van de

ouderraad niet meer handelt in overeenstemming met de visie op het Openbaar basis onderwijs van de school. In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien op door de ouderraad te

beslissen wijze. Tenzij de ouderraad anders beslist wordt de opengevallen plaats ingenomen door de kandidaat die bij de laatst gehouden verkiezing, na de laatst gekozen kandidaat het hoogste aantal stemmen heeft behaald.

Artikel 8. Taakomschrijving

Tot de taak van de ouderraad behoort mede het medewerking verlenen aan binnen- buitenschoolse activiteiten in overleg met de schoolleiding en het onderwijzend personeel. Het gaat hierbij onder andere om de volgende activiteiten: kerstfeest, sportevenementen, kerstmarkt, kerstviering,

feestavond, Dobberalia en overige activiteiten. De organisatie geschiedt in overleg met het schoolbestuur.

Artikel 9. Taakuitvoering

  1. De ouderraad verricht haar werkzaamheden in overeenstemming met het doel, zoals dit in de statuten staat omschreven. De ouderraad aanvaardt en erkent de eigen verantwoordelijkheid van het schoolbestuur, het onderwijzend personeel en de medezeggenschapsraad. Zij eerbiedigt bij de vervulling van haar taak de grenzen, die in de wettelijke bepalingen ten aanzien van het basisonderwijs zijn gesteld betreffende de inrichting, het bestuur en het toezicht van deze scholen.
  2. De ouderraad kan indien nodig tussen ouders en de school bemiddelen en kan de medezeggenschapsraad adviseren. De leden van de ouderraad hebben een geheimhoudingsplicht over die informatie waarover nadrukkelijk geheimhouding is opgelegd en over informatie waarvan zij het vertrouwelijke karakter moeten begrijpen.

Artikel 10. Taken van de voorzitter, secretaris en penningmeester 1. Tot de taken van de voorzitter behoren onder andere:

  1. coördineert de werkzaamheden van de ouderraad;
    • draagt zorg voor een stipte naleving van het huishoudelijk reglement;
    • bekrachtigt de notulen en overige verslagen van de ouderraad;
    • leidt de vergaderingen en stelt in onderling overleg met de secretaris en het schoolbestuur de agenda’s hiervoor vast;
    • zorgt voor opvolging bij afwezigheid;
    • het bijeenroepen van de vergadering;
    • het ondertekenen van brieven die namens de ouderraad uitgaan;
    • onderhoudt volgens afspraak de contacten met de medezeggenschapsraad.
  2. Tot de taken van de secretaris behoren onder andere:
    • De secretaris is belast met: de correspondentie;
    • het maken van de notulen van de vergaderingen van de ouderraad en ouderavonden;
    • het beheren van het archief van de ouderraad;
    • het maken van een schriftelijk verslag aan de ouders over de werkzaamheden van de; ouderraad (tenminste één maal per jaar bij voorkeur tijdens de jaarlijkse oudervergadering);
    • verzorgt alle correspondentie voor de ouderraad, zowel intern als extern; ondertekenen van brieven die namens de ouderraad uitgaan (de voorzitter tekent eveneens).
  • Tot de taken van de penningmeester behoren onder andere:
    • het maken van een financieel verslag aan het einde van een schooljaar;
    • het opstellen van een begroting voor het nieuwe jaar. Deze wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de ouderraad en gepresenteerd op de jaarlijkse ouderavond;
    • het beheren van gelden verkregen uit de vrijwillige ouderbijdrage en het verzorgen van de uitgaven van de ouderraad;
    • het beheren van gelden verkregen uit andere bronnen. Denk aan rommelmarkten, acties, sponsorgelden (voor zover passend in het beleid van de school). De ouderraad is over het beheer ervan verantwoording verschuldigd aan de ouders door hiervan jaarlijks een financieel overzicht te geven (balans). De ouderraad beheert geen gelden ontvangen van het schoolbestuur.

Artikel 11. Vergaderingen

  1. De voorzitter is belast met het bijeenroepen en leiden van de vergadering van de ouderraad. Hij/zij roept de leden (tenminste) viermaal per jaar bijeen. De voorzitter is voorts bevoegd de ouderraad bijeen te roepen wanneer hij dit nodig acht. Hij/zij is verplicht tevens een vergadering te beleggen wanneer tenminste éénderde van de leden hiertoe schriftelijk verzoekt. Deze bijeenkomst moet binnen veertien dagen na het verzoek plaatsvinden. Doet hij dit niet binnen veertien dagen, dan zijn de verzoekers samen bevoegd de ouderraad bijeen te roepen en voor deze vergadering zelf een voorzitter aan te wijzen.
  2. De leden van de OR krijgen één week voor de vergadering de agenda plus bijbehorende stukken per e-mail toegestuurd.
  3. Op uitnodiging van het onderwijzend personeel kan de ouderraad één of meer leden afvaardigen naar de vergadering van het onderwijzend personeel als de agenda dit noodzakelijk maakt. Over de toelating tot en de wijze van deelname aan de vergadering wordt besloten in overeenstemming met het schoolbestuur en het onderwijzend personeel.
  4. De ouderraad heeft het recht schriftelijk of mondeling vragen te stellen aan het schoolbestuur over de algemene gang van zaken met betrekking tot de school.
  5. De secretaris maakt van alle vergaderingen van de ouderraad (inclusief de zakelijke ouderavond notulen. De secretaris zendt de notulen aan de medezeggenschapsraad, aan het schoolbestuur en aan het onderwijzend personeel. Nadat het verslag van de vergadering is goedgekeurd, ontvangen ouders een beknopte samenvatting van ouderraadvergaderingen via de internetsite van de school.
  6. De vergaderdata van de ouderraad staan vermeld op de internetsite en op de jaarkalender. De ouderraad vergadert in beginsel in het openbaar. Indien de agenda hiertoe aanleiding geeft, omdat over personen of vertrouwelijke zaken wordt gesproken, óf indien de ouderraad op een voorstel van één der aanwezige leden hiertoe besluit, vindt de vergadering plaats in beslotenheid. De ouderraad streeft naar een optimale samenwerking met de medezeggenschapsraad. De secretaris van de ouderraad zendt voor elke vergadering een agenda aan de medezeggenschapsraad. Een vertegenwoordiger van de ouders in de medezeggenschapsraad, die niet tot lid van de ouderraad is gekozen, kan door de ouderraad worden uitgenodigd haar vergadering bij te wonen. Op dezelfde wijze zijn vertegenwoordigers van het schoolbestuur en het onderwijzend personeel welkom de vergaderingen van de ouderraad bij te wonen. Deze vertegenwoordigers hebben geen stem, maar wel een adviserende functie in de ouderraad.
  7. Aanvangstijd van de vergaderingen is 19.30 uur (tenzij anders aangegeven), sluiting van de vergaderingen is uiterlijk om 21.00 uur. De vergaderingen zijn in school. Alle leden hebben voorafgaand aan de vergadering de toegestuurde stukken doorgelezen, het is niet de bedoeling dat dit tijdens de vergadering gebeurt. Wanneer een bestuurslid verhinderd is een vergadering bij te

wonen- geeft hij/zij dit per e- mail door aan de voorzitter. Uiterlijk 17.00 uur op de dag van de vergadering dienen de afmeldingen bij de voorzitter bekend te zijn.

  • De ouderraad kan werkgroepen/commissies instellen ten behoeve van de organisatie van bepaalde activiteiten. De werkgroepen vallen onder de verantwoordelijkheid van de ouderraad en staan onder leiding van een lid van de ouderraad. Deze werkgroepen bestaan uit drie of vier leden van de ouderraad, aangevuld met een of meerdere leden van het onderwijzend personeel. Ook niet- ouderraadsleden kunnen zitting nemen in werkgroepen/commissies. De werkgroepen van de diverse activiteiten komen in onderling overleg minimaal drie keer ter voorbereiding en evaluatie bijeen. De werkgroepen benoemen uit hun midden een commissievoorzitter, de commissievoorzitter doet tijdens ouderraadsvergadering verslag van de commissieactiviteiten. De ouderraadsvergaderingen hebben nadrukkelijk niet de doelstelling alle activiteiten inhoudelijk te bediscussiëren. De aangeleverde stukken door de werkgroepen moeten voorafgaand aan een evaluatie worden aangeleverd door de voorzitter van de werkgroep.

Artikel 12. Stemming

Voor zover in dit reglement niet anders bepaald, worden alle besluiten in de ouderraad genomen met een absolute meerderheid van stemmen, d.w.z. de helft plus één. Tijdens de vergadering kunnen

alleen beslissingen worden genomen indien tweederde van het aantal ouderraadleden aanwezig is. Over zaken wordt mondeling gestemd, over personen schriftelijk. Blanco stemmen tellen niet mee.

Stemmen bij volmacht kan niet. Staken de stemmen, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

Artikel 13. Middelen en vrijwillige ouderbijdrage

  1. De kosten voor het functioneren van de ouderraad worden betaald van het geld van de lopende rekening.
  2. Het boekjaar dat de penningmeester hanteert voor het opstellen van de jaarlijkse rekening en verantwoording is gelijk aan het schooljaar. De statuten geven aan dat dit van 1 augustus tot en met 31 juli is, maar de penningmeester is bevoegd eventueel een handigere afsluiting te kiezen rondom het einde van het schooljaar. Tijdens de jaarlijkse zakelijke ouderavond legt de penningmeester rekening en verantwoording af over het voorgaande schooljaar.
  3. Tijdens elke vergadering verstrekt de penningmeester (mondeling dan wel schriftelijk) inzicht in de actuele financiële stand van zaken.
  4. In de eerste vergadering van de ouderraad van het nieuwe schooljaar legt de penningmeester een geactualiseerde begroting voor aan de ouderraad voor het nieuw begonnen schooljaar. Tevens legt de penningmeester een begroting voor het daaropvolgende schooljaar voor aan de ouderraad. Aan de hand van deze begroting bepaalt de ouderraad elk jaar opnieuw het bedrag dat aan de zakelijke ouderavond zal worden voorgelegd ter vaststelling van de vrijwillige ouderbijdrage. Direct na de zakelijke ouderavond ontvangen de ouders een verzoek tot betaling van de vrijwillige ouderbijdrage. Er wordt gestreefd naar een zo laag mogelijk bedrag dat uitsluitend gebruikt zal worden ter betaling van de activiteiten. De ouderraad beslist in lijn met de door de zakelijke ouderavond vastgestelde begroting waaraan de gelden worden uitgegeven.
  5. In afwijking van artikel 9 lid 3 van de statuten zal geen rapport van een registeraccountant of accountant-administratieconsulent worden gevraagd over de rekening en verantwoording van de penningmeester. In plaats daarvan kent de ouderraad een kascontrolecommissie. Een, uit twee leden (niet zijnde leden of adviseurs van de ouderraad) bestaande kascontrolecommissie controleert minimaal één keer per jaar de bescheiden die betrekking hebben op de inkomsten en uitgaven van de door de ouderraad beheerde gelden. De kascontrolecommissie brengt van haar

bevindingen schriftelijk verslag uit aan de zakelijke ouderavond. Bij een positief oordeel over het financieel verslag en de financiële administratie doet de kascontrolecommissie het voorstel om de penningmeester decharge te verlenen. Tevens is er de mogelijkheid voor de kascontrolecommissie om tussentijds controle(s) uit te voeren. Elk jaar treedt volgens een door de secretaris van de ouderraad op te maken rooster één lid van de kascontrolecommissie af en benoemd de voorzitter van de ouderraad een nieuw lid. Het aftredende lid is niet terstond herkiesbaar.

  • Voor het vervullen van een functie binnen de ouderraad zijn geen financiële vergoedingen mogelijk.

Artikel 14. Zakelijke ouderavond

  1. Ten minste eenmaal per jaar belegt de ouderraad een jaarvergadering (zogenaamde zakelijke ouderavond). De ouderraad belegt ook een zakelijke ouderavond indien ten minste tien procent van de ouders schriftelijk daartoe de wens te kennen geeft. Deze zakelijke ouderavond wordt belegd binnen één maand nadat het verzoek is ontvangen.
  2. Voor één december van elk schooljaar wordt de zakelijke ouderavond, waar ook bestuursverkiezingen worden gehouden, gewijd aan de bespreking van het inhoudelijke en financiële jaarverslag en het nieuwe jaarplan (begroting lopende jaar) van de ouderraad. Tevens worden dan, op voorstel van de ouderraad, de hoogte van de vrijwillige ouderbijdrage en de begroting (schooljaar volgend op het lopende jaar) vastgesteld.
  3. De leiding van de jaarvergadering berust bij de voorzitter van de ouderraad. Hij/zij is bevoegd de leiding over te dragen aan anderen, wanneer de omstandigheden daartoe aanleiding geven.
  4. De uitnodiging voor de jaarvergadering, die tevens de agenda bevat, wordt ten minste twee weken voor de zakelijke ouderavond verzonden. Alle ouders worden uitgenodigd voor de zakelijke ouderavond. Alle ouders zijn daarmee ook aangesloten bij de ouderraad (ongeacht of de vrijwillige ouderbijdrage betaald is of niet) en hebben inspraak tijdens de zakelijke ouderavond.
  5. De zakelijke ouderavond is openbaar.
  • Indien tijdens de zakelijke ouderavond gestemd wordt over zaken (bijvoorbeeld de vaststelling van de begroting of het financieel verslag over het afgelopen schooljaar of over andere zaken die de voorzitter van de ouderraad voorlegt aan de zakelijke ouderavond), geldt het volgende: in beginsel wordt mondeling gestemd, tenzij iemand te kennen geeft een schriftelijke stemming te wensen. Alleen van ouders die aanwezig zijn bij de vergadering, wordt de stem geteld. De voorzitter stelt vast wat de uitslag van de stemming is, en stelt vast dat de stemming democratisch is verlopen. Er kan naderhand geen bezwaar meer worden aangetekend tegen de uitslag. Per kind heeft slechts één ouder één stem tijdens de zakelijke ouderavond. Indien meerdere kinderen op de school zitten krijgen ouders maar één stem. Wanneer ouders zijn gescheiden of beide ouders willen stemmen krijgen zij ieder een halve stem.

Artikel 15. Tussentijds aftreden ouderraad of lid van de ouderraad

  1. Wanneer de helft plus één van het aantal leden daartoe besluit, treedt de ouderraad in zijn geheel af. Een dergelijk besluit kan alleen worden genomen als het aftreden is opgevoerd als punt op de tevoren opgestelde agenda van de vergadering van de ouderraad en als een meerderheid van het aantal leden bij die vergadering aanwezig is. Is een meerderheid van de leden niet opgekomen, dan wordt een nieuwe vergadering belegd, die dient plaats te vinden op een tijdstip dat ligt tussen twee en drie weken na de datum van de eerste vergadering. Op de nieuwe vergadering kan het geagendeerde besluit worden genomen ongeacht het aantal aanwezigen.
  • De aftredende ouderraad benoemt een commissie, die zorg draagt voor verkiezingen voor een nieuwe ouderraad. In deze commissie kunnen alle ouders, met uitzondering van de leden van de afgetreden ouderraad, zitting hebben.
  • De leden van de afgetreden raad zijn herkiesbaar, met inachtneming van artikel 6 sub 2.
  • De ouderraad kan op schriftelijk verzoek van tenminste tweederde deel van het aantal leden van de ouderraad besluiten een lid uit de functie te ontzetten. Op de eerstvolgende zakelijke ouderavond wordt het tussentijds aftreden van een individueel ouderraadslid voorgelegd. Het bedoelde ouderraadslid treedt daadwerkelijk af indien ten minste tweederde van de aanwezige ouders hiermee instemt.
  • Het in het voorgaande lid bedoelde verzoek kan slechts door de ouderraad worden gedaan op grond van het feit dat de belanghebbende de werkzaamheden van de raad ernstig belemmert dan wel de ouderraad schade berokkent. Betrokkene wordt niet eerder tot aftreden gedwongen dan nadat deze in de gelegenheid is gesteld zich mondeling of schriftelijk te verweren. Van het mondeling verweer wordt verslag gemaakt, dat aan betrokkene wordt toegezonden ter ondertekening voor akkoord. Weigert betrokkene de ondertekening dan wordt daarvan, zo mogelijk met vermelding van reden, melding gemaakt. Betrokkene stuurt het ondertekende verslag binnen veertien dagen retour, al of niet voorzien van opmerkingen. Van de uiteindelijke beslissing wordt betrokkene onverwijld bij aangetekende brief in kennis gesteld. De beslissing is met redenen omkleed.
  • Een vertrek op eigen verzoek van een ouderraadslid wordt opgevangen door tussentijdse verkiezingen. Het hierdoor benoemde ouderraadslid treedt in het rooster van aftreden in de plaats van degene die hij/zij opvolgt (zie artikel 6 sub 2).

Artikel 16. Wijzigingen

Dit reglement en de daarin aan te brengen wijzigingen worden op voorstel van de ouderraad, bij tweederde meerderheid van de stemgerechtigde aanwezigen, tijdens de zakelijke ouderavond door

de ouders vastgesteld. Het vastgestelde reglement of de wijziging worden ter kennis gebracht van het schoolbestuur en de medezeggenschapsraad. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de ouderraad.

Artikel 17. Slotbepalingen

Dit reglement is vastgesteld tijdens de zakelijke ouderavond in november 2018 en wordt opgenomen op de internetsite van school.