De verteldoos gr.1-2

Vandaag zijn we aan een nieuw blok begonnen van de Vreedzame School. Het heet ‘We hebben oor voor elkaar’ en gaat over communiceren met elkaar. Vandaag ging het over vertellen en luisteren.
In dit blok gaan we werken met de verteldoos. Vandaag heb ik de verteldoos geïntroduceerd en een voorbeeld gegeven aan de kinderen. Misschien kunnen ze thuis nog vertellen waar ik over verteld heb en wat ik in de doos mee had genomen. Ook is het de bedoeling dat alle kinderen de verteldoos een keer mee naar huis krijgen om er thuis 1 of meerdere voorwerpen in te doen die iets over hem/haar vertellen. De doos wordt de volgende dag weer mee naar school genomen en dan mag deze leerling er iets over vertellen aan de groep. Het kan een foto zijn, speelgoed, een attribuut van een sport, een boek etc. etc.
Op deze manier leren de kinderen vertellen aan de groep en de groep leert te luisteren naar een leerling. Ook leren ze op die manier weer iets meer over hun klasgenoot.
Mocht uw kind dus de verteldoos mee naar huis krijgen, dan graag samen iets bedenken wat er in kan en wat uw kind erover kan gaan vertellen. De volgende dag gaat dan de doos weer mee terug naar school.